Mechanizm podzielonej płatności tak zarwany split payment jest obowiązkowy od 1 listopada 2019 roku. Zgodnie z art. 108a ust. 1 oraz ust. 2 ustawy o VAT z mechanizmu podzielonej płatności korzystają nabywcy (którzy się podatnikami VAT czynnymi) po otrzymaniu faktury z podatkiem VAT od kontrahenta. Wówczas płatności zobowiązania z faktury dokonuje się na dwa rachunki bankowe:
- wartość netto – na rachunek bankowy dostawcy wskazany na fakturze
- VAT – na specjalny rachunek VAT dostawcy.
Na fakturze podany jest rachunek podstawowy kontrahenta, który wprowadzamy w banku robiąc przelew, po zaznaczeniu opcji split payment i wpisaniu kwoty brutto, kwoty VAT oraz NIP kontrahenta to bank przekieruję odpowiednio kwotę netto na podstawowy rachunek bankowy a kwotę podatku VAT na rachunek VAT.
Mechanizm podzielonej płatności stosuje się obowiązkowo do transakcji które spełniają trzy poniższe warunki.
- stronami transakcji są dwie firmy które są czynnymi podatnikami VAT
- zapłata za faktury dotyczące czynności wymienionych w załączniku nr 15 do ustawy o VAT
- gdy kwota należności wynosi min. 15 000 zł
Z zgromadzonych środków na rachunku celowym VAT podatnik, może uregulować:
- wszelkie zobowiązania podatkowe wobec Urzędu Skarbowego – PIT, CIT, należności celne, podatek akcyzowy
- składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne przekazane do ZUS
- podczas płatności za zobowiązania przy zastosowaniu split payment kwota zapłaconego podatku VAT pomniejsza saldo z rachunku celowego VAT
Zgodnie z treścią ustawy (art. 108b ust. 1) podatnik ma prawo do wystąpienia z wnioskiem o dokonanie przelewu środków zgromadzonych na jego rachunku VAT na rachunek bankowy tego podatnika prowadzony dla celów działalności gospodarczej. Przelew mógłby być wykonany wyłącznie na wniosek podatnika, w którym określa kwotę, która ma zostać mu zwrócona. Wniosek będzie podlegał odpowiedniej weryfikacji przez właściwe organy podatkowe. Naczelnik US wydaje postanowienie w terminie 60 dni od daty otrzymania wniosku.